Potrzebujesz strony internetowej, która angażuje użytkownika i wywołuje u niego pozytywne emocje? Koniecznie więc zdecyduj się na audyt UX. Na czym może polegać taka analiza? Zapoznaj się ze wpisem i sprawdź.
UX (User Experience) na stronie – czym jest?
Termin UX (User Experience) odnosi się do wrażeń, jakie ma użytkownik podczas korzystania ze strony internetowej lub aplikacji. Łatwa w obsłudze, intuicyjna, estetyczna i zawierająca poszukiwane przez daną osobę informacje, a zarazem nieprzeładowana danymi witryna skutecznie przyciąga nowych potencjalnych klientów oraz zatrzymuje na dłużej tych już pozyskanych. Jeśli chcesz się wyróżnić na coraz bardziej tłocznym rynku i prowadzić serwis, którego używa się z przyjemnością, koniecznie zainwestuj w dobry UX.
Audyt UX serwisu – definicja
Czym jest audyt UX? Można go określić jako analizę strony internetowej pod kątem jej zgodności z oczekiwaniami użytkowników oraz realizacji celów biznesowych. Specjaliści, którzy go przeprowadzają, identyfikują obszary wymagające poprawy. Dzięki temu po audycie dostosujesz poszczególne elementy witryny tak, by zwiększyć wskaźnik konwersji.
Analiza UX strony internetowej krok po kroku
Podczas audytu UX specjaliści wykorzystują rozmaite metody, które opierają się na analizie danych dotyczących zachowań użytkowników i statystyk strony. Kolejne etapy audytu UX mogą przebiegać na przykład tak:
Analiza ekspertów
Specjaliści dogłębnie analizują witrynę, korzystając z metodologii UX i sprawdzając zgodność serwisu z zasadami ich tworzenia. Przeprowadzają m.in. analizę heurystyczną i testują możliwe scenariusze poruszania się po stronie. W ten sposób identyfikują błędy i obszary, nad którymi warto popracować, by zagwarantować użytkownikowi płynne korzystanie z serwisu, a biznesowi lepsze wyniki. W ramach tej analizy eksperci badają zachowania osób na stronie, wykorzystując np. mapy przewijania i analizy ruchu gałek ocznych. Takie badania przybliżają ich do zrozumienia tego, co interesuje użytkowników oraz jakie trudności napotykają, poruszając się po stronie i chcąc skorzystać z oferty.
Podczas audytu UX eksperci badają także użyteczność treści. Określają, na ile teksty są przekonujące, czy wyczerpują temat oraz odpowiadają na potrzeby i wątpliwości użytkowników dotyczące oferty. Oceniają też, na ile treści spełniają swój cel – czy np. budują wizerunek marki jako eksperta branżowego oraz czy ostatecznie prowadzą do zakupu produktu bądź zamówienia usługi.
Przygotowanie makiet strony
Zgromadzone dane stanowią dla specjalistów bazę do stworzenia makiet UX strony internetowej. Makiety prezentują elementy, które wymagają ulepszenia, usunięcia bądź zastąpienia.
Testy A/B
Niekoniecznie zaproponowane rozwiązania będą całkowicie trafne. Ich skuteczność wymaga sprawdzenia podczas testów A/B, w trakcie których część użytkowników widzi jedną wersję strony internetowej, a część – drugą. Testy pomagają w wyborze lepszej wersji witryny, gwarantującej większą liczbę konwersji.
Narzędzia do badania UX strony internetowej
Do audytu UX serwisu specjaliści wykorzystują różne narzędzia. Ty również możesz sprawdzić, w jaki sposób ułatwiają one analizę witryny i podjęcie decyzji dotyczących zmian jej elementów. Oto niektóre z narzędzi do analizy UX.
Analiza śledzenia wzroku i map ciepła
To jedne z najmniej inwazyjnych metod analizy zachowania użytkowników w serwisie. Mapy przewijania i kliknięć dają możliwość wykrycia obszarów problematycznych na stronie internetowej. Ponadto użytkownik w tej metodzie nie jest świadomy obserwacji, a więc zachowuje się całkowicie natuaralnie. Map ciepła używa się też podczas optymalizacji konwersji, ponieważ pokazują one te elementy, które najbardziej oraz najmniej zatrzymują uwagę odbiorców.
Ankiety
Za pomocą ankiet specjaliści UX zbierają opinie użytkowników na temat intuicyjności nawigacji, łatwości korzystania ze strony oraz szybkości dostępu do informacji. Ta metoda badawcza często stosowana jest na początkowych etapach analizy UX, aby zgromadzić pomysły lub znaleźć potencjalnych uczestników testów użyteczności.
Sortowanie kart
To narzędzie pozwala zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy postrzegają układ elementów na stronie internetowej. Sortowanie kart wykorzystuje się zazwyczaj w fazie projektu serwisu, jednak sprawdzi się ono również podczas ulepszenia doświadczeń użytkowników witryny.
Jeśli zależy Ci na serwisie zapewniającym dobre doświadczenia użytkownikom, możesz skontaktować się z agencją IBIF projektującą nowoczesne strony internetowe w Lublinie: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. UX nabiera coraz większego znaczenia w obliczu ogromnej działającej w Internecie konkurencji. Warto więc o niego zadbać i zatroszczyć się w ten sposób o swoje wyniki biznesowe.